Hver anden forstår ikke boliglånene

Knap hver tredje er usikker på de forskellige boliglåns fordele og ulemper, og hver femte forstår slet ikke lånetyperne. Det er ikke nemt at skulle låne til sin nye bolig, erfarer Boligsidens spøgelsesindeks.

Flexlån eller fast forrentet, renter, afdrag, løbetider, indfrielse, kursværdi og meget andet. Der er begreber nok at holde styr på, når boligen skal finansieres. Fordelen ved nutidens lånemarked er, at du kan få det, næsten som du vil have det. Ulempen er, at der er helt utroligt mange muligheder at sætte sig ind i, før valget træffes.

”Der er rigtig mange forhold at tage stilling til og begreber at forstå, når man skal låne penge til en bolig. Og har man endelig forstået det hele, skal man til at finde ud af, hvor risikovillig man så er, og hvordan man så helst vil have skruet sit lån sammen. Jeg forstår godt, at mange er usikre på, om de har fået det hele med”, siger Birgit Daetz, der er Boligsiden.dks kommunikationsdirektør.

Et fåtal forstår det hele

En undersøgelse blandt 768 af Boligsiden.dks brugere viser, at kun godt 15 procent er sikre på, de har forstået de forskellige lånetyper og deres fordele og ulemper. 34 procent føler sig rimelig sikre. Og så er der altså de tilbageblivende 50 procent, der enten er lidt eller meget usikre.

Prøv Boligsidens Låneberegner her.

God rådgivning skal klæde boligkøberne på

Ulrikke Ekelund, der er cheføkonom i BRFKredit, er ikke overrasket over undersøgelsens resultat:

”Det er ikke et overraskende udfald, hvis det er alle brugerne af Boligsiden.dk, der er blevet spurgt. Det er folk, der har interesse i boliger, og som måske leder aktivt efter en bolig, men som ikke nødvendigvis har været i kontakt med en långiver og modtaget rådgivning endnu. På det stadie vil disse brugere naturligt være forholdsvis usikre på låntyper, men det skulle gerne ændre sig, når de kommer lidt videre i processen og får noget rådgivning. De svar, der er kommet i undersøgelsen, vil således være påvirket af, hvor man er i sin proces med at købe ny bolig. Hvis man er ny på boligmarkedet, kan man være lidt usikker på nye låntyper mv., men det kan man også som eksisterende boligejer, hvis det er længe siden, man har ændret på sine lån.”

Hvis ansvar er det, at man forstår de forskellige låntyper, når man skal optage lån?

”Som långiver har vi naturligvis et ansvar for, at kunderne forstår, hvad det er for produkter, de får hos os. Kunderne har på deres side også et ansvar for at spørge ind, hvis der er noget, der er uklart, og som de gerne vil have uddybet. Rådgivningen bliver dokumenteret i et skema, som kunden får tilsendt og skal underskrive og sende tilbage, så det er et ekstra tjek på, at vi har en fælles forståelse af, hvad der er blevet talt om, og hvilke valg, der er foretaget”, fortæller Ulrikke Ekelund.

Find mere om