60 procent søger bolig på mobil eller tablet

Flere og flere søger bolig på mobilen eller på tablet. Computeren taber terræn til mindre skærme, man kan have med i lommen eller i tasken. Boligsiden.dk har taget temperaturen på de boligsøgendes vaner.

Når avisernes søndagsudgaver dumper ind ad døren, har man ikke fornemmelsen af, at gammeldags boligannoncer på nogen måde er gået af mode. Boligtillægget er stadig i størrelser, der gør det svært for avisbuddet at mase avisen ind i postkassen. Men boligmarkedet er for længst blevet digitaliseret, og med Boligsiden.dk’s begyndelse i 1998 kom der én samlet, digital indgang til boligsøgning. Men meget vand er løbet gennem åen siden da, og hvor computeren i 2009 var de boligsøgendes foretrukne værktøj, er den store skærm og tastatur skiftet ud med mindre enheder i lommeformat.

Ser vi tilbage på de seneste år, er andelen af besøg på Boligsiden.dk fra en computer faldet fra 65 procent i første halvår af 2013 til 40 procent i første halvår af 2016. Andelen af brugere på mobile enheder har altså overhalet andelen af brugere på computer.

”Det er helt tydeligt, at de boligsøgende har bevæget sig væk fra computeren og over til mobile enheder. Og fordelene er indlysende: Man skal kunne søge bolig, når man sidder i toget på vej til arbejde, og når man kører rundt i sommerlandet og tænker, at ”her ville være skønt at have sommerhus – gad vide, hvad det koster”, så kan man finde sommerhuse til salg i nærheden og få svaret med det samme på sin mobil”, siger Natasha Brandt, der er administrerende direktør for Boligsiden.dk.

Nye krav til tilgængelighed

Den øgede digitalisering stiller dog også krav til tilgængeligheden af Boligsiden.dk, der løbende videreudvikler både apps og det mobile website.

”Det er både interessant, spændende og ikke mindst udfordrende, når det største mål er at skabe højst mulig brugertilfredshed, uanset om det er computeren, der bruges til boligsøgning, eller mobilen. Det handler om at levere unikke kundeoplevelser på tværs af digitale platforme og kontinuerligt udvikle sig, så man fastholder brugertilfredsheden – også når kundeadfærd og markedsforandringer præger den digitale verden”, siger Natasha Brandt.

Fem millioner besøg om måneden

Boligsøgning er blevet en folkesport, og det er ikke bare dem, der for alvor mangler et sted at bo, der besøger Boligsiden.dk. Der er også en stor andel af folk, der gerne bare vil ”vindueskigge”. Med fem millioner besøg hver måned er Boligsiden.dk Danmarks mest besøgte boligportal, og det stiller krav til funktionalitet og søgemuligheder.

”Uanset om man vindueskigger eller er på benhård boligjagt, er der en tendens til, at man vil vide så meget om boligmarkedet og boligerne som muligt. Derfor har vi bl.a. farvelagt Danmark på et kort, så man kan se, hvor dyrt et område er, og man kan se transporttid i en radius ud fra adressen på den enkelte bolig og et utal af andre informationer”, siger Natasha Brandt.