Refusionsopgørelsen er et af de sidste skridt i et boligsalg eller boligkøb. Læs, hvad opgørelsen indeholder her.
I slutningen af en bolighandel bliver der lavet en refusionsopgørelse. Det er heri, køber og sælger får udlignet det eventuelle økonomiske mellemværende, som måtte være mellem dem i forbindelse med handlen.
Der kan for eksempel være tale om:
- Oliebeholdning i olietanken på overtagelsesdagen
- Betaling af halvdelen af præmien på ejerskifteforsikringen
- Ejendomsskatter
- Grundejerforeningskontingent og andre typer fællesudgifter
- Andre betalinger vedrørende ejendommen, som sælger har betalt forud, der rækker ind i købers ejertid – eller som køber kommer til at betale, der rækker bagud ind i sælgers ejertid
Det vil typisk være aftalt i købsaftalen, hvornår refusionsopgørelsen skal være klar.
Indtil overtagelsen
I perioden indtil overtagelsesdagen af boligen kan sælger fortsat anvende ejendommen som normalt. Sælger har en forpligtigelse til at vedligeholde ejendommen og i øvrigt passe på den, ligesom inden den blev handlet.
Hvis der opstår skader, skal sælger sørge for at udbedre dem, da han eller hun skal aflevere boligen til sælger i den stand, som den var i, inden I underskrev købsaftalen.
Det gælder dog ikke for brandskader. Hvis Dansk Ejendomsmæglerforenings standardkøbsaftale er anvendt, og ejendommen i øvrigt er fuld- og nyværdiforsikret mod brandskade, har sælger ikke pligt til at udbedre skader forårsaget af brand i ejendommen.
I sådanne tilfælde er det køber, der bestemmer, i hvilket omfang og på hvilken måde ejendommen skal genopbygges, ligesom det er køberen, der disponerer over erstatningssummen fra forsikringsselskabet.