Boligsidens Markedsindeks: Prisfald på sommerhuse stoppet

Foto: Boligsiden

Priserne er svagt stigende og prisnedslagene er faldet på sommerhusmarkedet, som ellers har været præget af magre år, viser juni-tal fra Boligsidens Markedsindeks

PRESSEMEDDELELSE

Sommerhusejere har været igennem flere magre år med faldende priser, lange salgstider og høje prisnedslag. Men udviklingen ser nu ud til at vende. Fra maj til juni er prisnedslagene blevet 10 procent mindre, salgspriserne er steget en halv procent og salgstiden er faldet med 6 procent.
”Prisfaldet er stoppet på sommerhusmarkedet, og priskurven er siden årsskiftet fladet ud. Og selvom der stadig gives store nedslag i prisen, er nedslagene ikke så store, som de har været. Men før man som sommerhusejer får armene helt op over hovedet, skal man huske på, at det netop nu er højsæson for sommerhussalget, og det påvirker selvfølgelig tallene i en positiv retning. Men ifølge vores analyser, viser sommerhusmarkedet mere positive takter,” siger Birgit Daetz, kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk.

Sommerhuspriserne har siden januar ligget mere stabilt, og der bliver nu givet mindre prisnedslag. Der bliver netop nu givet nedslag på 1.200 kr. pr. kvadratmeter. Det svarer til, at der i gennemsnit i dag barberes godt 100.000 kr. af udbudsprisen, når sommerhushandlen skal på plads. For et år siden var nedslagene i gennemsnit på godt 110.000 kr.

Fortsat lang salgstid for sommerhuse

Sommerhusejerne skal stadig kæmpe mere end andre boligejere for at få solgt sommerhuset. I gennemsnit tager det over 300 dage at komme af med sit sommerhus.

”Sommerhusmarkedet er fortsat mærket af finanskrisen. Salgstiderne er stadig markant længere for sommerhuse end for lejligheder og villaer. Samtidig kan vi se, at der har været lidt færre sommerhushandler i år end sidste år, og udbuddet af sommerhuse er rekordstort,” siger Birgit Daetz.

Selvom salgspriserne på sommerhuse har været svagt stigende siden årsskiftet, ligger de i dag stadig knap 2 procent under sidste års niveau. Gennem det seneste år er sommerhuspriserne steget mest i kommunerne Frederikshavn, Lolland og Frederikssund, der alle har oplevet stigninger på over 15 procent, mens Kalundborg, Varde og Aalborg er højdespringere siden sidste måned med prisstigninger på over 8 procent.

Boligsidens Markedsindeks – nøgletal for juni

• Der er rekordmange sommerhuse til salg. Udbuddet er steget med 2,5 procent siden sidste måned og knap 7 procent siden sidste år. Der er p.t. 13.225 sommerhuse udbudt til salg på Boligsiden.dk
  • Prisnedslagene er 10 procent lavere end sidste år.
  • Salgstiderne er blevet kortere, men er i gennemsnit stadig 310 dage. Det er et fald på godt 6 procent fra maj til juni måned.

Villaer

• Salgspriserne er stagneret. Der er ingen ændringer fra maj til juni.
  • Udbuddet er steget med godt 1 procent siden sidste måned, men er stadig 4 procent under sidste års niveau.
  • Salgstiden er faldet 4 procent siden sidste måned, men er på niveau med sidste år.

Ejerlejligheder

• Udbudskurven knækkede i starten af året. Udbuddet er svagt stigende, men er stadig 10 procent under sidste års niveau.
  • Salgstiden er faldet 3 procent siden sidste måned og knap 23 procent siden sidste år.
  • Prisen er stadig svagt stigende, ca. 0,5 procent siden sidste måned. Priserne er steget 11 procent siden sidste år.

Se alle ovenstående nøgletal for dit område på Boligsidens Markedsindeks her.

For yderligere information, kontakt:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284
Læs mere på Boligsiden.dk