Der er heftig aktivitet blandt de boligsøgende i de fleste af døgnets timer – også i timerne, hvor vi er på arbejde. Det viser en opgørelse over besøg på Boligsiden.dk, der er landets mest frekventerede portal for boligsøgning.
Hvis man er på jagt efter et nyt hjem, kan det let blive en altoverskyggende mission at finde den helt rigtige bolig at slå rødder i. Måske er det netop derfor, at aktiviteten blandt de boligsøgende er spredt godt ud over dagen.
En ny opgørelse over besøg på Boligsiden.dk, der er Danmarks mest besøgte portal for boligsøgning, viser, at antallet af besøg på både website og app når sit toppunkt, når aftensmaden er spist og børnene lagt i seng. Mellem klokken 19 og 21 er der i gennemsnit omkring 11.000 besøg i timen på Boligsiden.dk, og trafikken ebber først rigtigt ud på den anden side af midnat, inden danskerne igen er på fra den tidlige morgen. Trafikken på appen topper i samme tidsrum.
Vi surfer i arbejdstiden
Det er dog ikke kun fritiden, der bliver taget i brug. Tiden foran computeren på jobbet bliver også brugt flittigt på boligsøgning, afslører tallene.
”Vi kan se, at trafikken stiger henover morgenen og formiddagen, og særligt omkring frokost og om eftermiddagen er der en overraskende heftig aktivitet, der alene via websitet når 10.500 besøg i timen lige inden fyraften ved firetiden,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk, og fortsætter:
”Hvis du har børn, hund og alverdens praktiske gøremål på programmet fra det øjeblik, du forlader arbejdspladsen, er det ikke uforståeligt, at mange vælger at snige en portion boligsøgning ind i løbet af arbejdsdagen. Vi ser desuden en markant forskel i brugen af website og app henover dagen. I dagtimerne er besøgstallet på websitet langt højere og mere konstant, og det er måske ganske naturligt, fordi mange af os sidder foran en computer, mens vi er på arbejde.”
Ugens største dag for boligsøgning
Hvis man zoomer ud på hele ugen, er tirsdag den største dag for boligsøgning på websitet, mens flest er på appen om søndagen. Fælles for de to indgange er dog, at dagene fra søndag til tirsdag er de mest aktive.
”Mit bud er, at mange bruger weekenden på at få snakket om ønskerne til den nye bolig, hvorfor vi ser et højt besøgstal på websitet om søndagen. Og så er dagene lige efter weekenden typisk en periode, hvor man får handlet på det, der er blevet snakket om. Modsat kan fokus i dagene op til weekenden, men også lørdag, være rettet mod fridagenes mange planer,” siger Birgit Daetz.
Herunder kan du se, hvordan besøgstallet på Boligsiden.dk bølger henover dagen på henholdsvis website og app.
Antal besøgende på Boligsiden.dk
(Et besøg på Boligsiden.dk defineres som en session, hvor en bruger er aktiv med pauser på maksimalt 30 minutter. Er brugeren inaktiv i mere end en halv time, tæller yderligere handling som et nyt besøg. Tallene i den horisontale akse viser klokkeslæt henover dagen, mens den vertikale akse viser antallet af besøg. Diagrammet er baseret på det gennemsnitlige antal besøg fra januar til og med maj 2018.)