Sommerhussælgere blev belønnet med hurtigt salg efter lockdown

Halvdelen af de sommerhussælgere, der var modige og fortsatte deres salgsplaner umiddelbart efter den delvise nedlukning af Danmark fik over solgt deres bolig senest 12 uger senere, viser en ny opgørelse fra Boligsiden. Foto: Boligsiden.
Anne Dahl Kristensen
PR- og kommunikations-medarbejder
Skrevet af Anne Dahl Kristensen
PR- og kommunikations-medarbejder
GEM ARTIKEL    Salgstid   25. juli 2020   ·   2 MIN

Halvdelen af de sælgere, der satte sommerhuset til salg i ugerne lige efter den delvise nedlukning af Danmark, fik solgt boligen senest tre måneder senere. Det er væsentlig flere end normalt. Sidste år var det kun tilfældet for knap hver tredje sommerhussælger.

Da Danmark efter 11. marts 2020 lukkede delvist ned som konsekvens af at coronavirus havde ramt landet, var der samtidig en del potentielle boligsælgere der genovervejede, hvorvidt de skulle fortsætte med deres salgsplaner eller ej.

Nogle af dem holdt fast og satte boligen til salg. Og det kan efterfølgende konkluderes, at flere af disse sælgere er blevet belønnet med et hurtigt salg. Især dem, der satte sommerhuset til salg.

Boligsiden har undersøgt, hvad der er sket med de boliger, som blev sat til salg i perioden mellem 9. marts og 6. april. Og det viser sig, at for to ud af tre boligtyper, er der en stigende andel, der har fået solgt boligen seneste tre måneder efter.

”Sammenligner vi udviklingen i den pågældende periode med samme periode i 2018 og 2019 gælder der for både huse og sommerhuse, at en større andel af sælgerne har fået solgt boligen 12 uger efter, at de har sat til salg. Og for de sælgere, som satte sommerhuset til salg, er andelen blevet næsten dobbelt så stor som i de to tidligere år,” siger Kasper Fredløv Sonberg, der er boligøkonom hos Boligsiden.

Efterspørgsel på nye emner

Dykker vi ned i de specifikke tal, kan vi se at for villaer og rækkehuse, er der 38,9 procent af de sælgere, der satte til salg i den undersøgte periode i år, som 12 uger senere også har fået solgt deres hus.

Til sammenligning lå den andel i 2019 på 32,5 procent og i 2018 var det 35,0 procent.

I de tilfælde, hvor sælgeren har sat en ejerlejlighed til salg mellem 9. marts og 6. april, er der 12 uger senere 51,6 procent af sælgerne, der har fået solgt deres bolig. I 2019 lå andelen på 46,8 procent og i 2018 var den lidt højere end i år, nemlig 52,5 procent.

Endelig er der selvfølgelig sommerhusene, hvor tendensen er mere tydelig. Her har 53,5 procent af sælgerne fået solgt deres bolig efter 12 uger på markedet. Men i 2019 var andelen kun på 27,6 procent og i 2018 var den 22,5 procent.

”Det er meget markant, hvad der er sket i tilfældet med sommerhusene. Det er ikke usædvanligt, at sommerhusene ligger længe på markedet, inden de bliver solgt. Men under corona er det gået stærkt, og der er virkelig stor efterspørgsel på de nye emner på markedet,” siger Kasper Fredløv Sonberg.

Udvikling for boliger sat til salg i perioden mellem 9. marts og 6. april:

BoligtypeAndel solgt efter 12 uger 2018Andel solgt efter 12 uger 2019Andel solgt efter 12 uger 2020
Villaer og rækkehuse35,0%32,5%38,9%
Ejerlejligheder52,5%46,8%51,6%
Sommerhuse22,5%27,6%53,5%

(Tabellen viser hvor stor den andel af de boliger, der er sat til salg mellem 9. marts og 6. april, der er blevet solgt senest 12 uger efter. Kilde: Boligsiden)

Kategorier

Salgstid
Sommerhus