Flytte huskeliste : Alt hvad du skal vide om din flytning

Skrevet af Simon Møbjerg Sørensen
sms@boligsiden.dk
Opdateret d. 11. august 2023

Der er mange ting, du skal huske, når du flytter. Her får du hele huskelisten samlet ét sted.

Har du browset boligerne igennem på Boligsiden, fundet den rigtige bolig og forhandlet med sælger, så I nu er enige om pris og overtagelse?

Ja, så er det næste trin jo, at du skal finde ud af, hvad du skal gøre med flytningen? Skal du have et flyttefirma på, eller kan du få dine venner til at slæbe kasser mod at give en pizza og en række dåseøl?

Men, men. Det er langt fra det eneste, du skal tænke over, når du flytter. Der er nemlig mange andre ting, du skal huske at gøre, men du må ikke fortvivle, for du får alle svarene i Boligsidens flytte huskeliste, som du møder herunder.

Flytte Huskeliste

Hvordan flytter jeg min adresse?

Du har pligt til at give din kommune besked om, at du flytter senest fem dage efter, at du er flyttet. Du kan anmelde flytningen op til fire uger, inden du flytter ind.

Hvis du er født før år 2000, ved du, at du i gamle dage skulle sende et papkort ind til Folkeregisteret for at flytte din adresse. De tider er for længst ovre, for i dag er adresseskiftet digitalt og foregår på borger.dk.

Når du har meldt flytning, bliver din adresse opdateret i folkeregisteret, og PostNord får besked om flytningen, så breve og forsendelser kommer til din nye adresse – også selv om afsenderen har skrevet din gamle adresse.

Hvad skal man huske når man skal flytte?

Flytte adresse
Ændre postadresse
Give besked til dit arbejde
Fortælle Forsynings selskaber at man er fraflyttet
Melde flytning til ens forsikringsselskab

Folkeregister flytning?

Når du har meldt flytning, bliver din adresse opdateret i folkeregisteret, og PostNord får besked om flytningen, så breve og forsendelser kommer til din nye adresse – også selv om afsenderen har skrevet din gamle adresse.

Adresse ændring post?

Husk, at skrive dit navn på postkassen, så det er nemt for posten at vide, hvor han skal aflevere dine breve og forsendelser. Selve skiftet af adresse sker digitalt på Borger.dk

Hvem skal ellers have besked om flytning?

PostNord videresender kun forsendelserne de første seks måneder efter din flytning, og derfor er det afgørende, at du får givet besked til alle dem, du tænker kan finde på at sende post til dig.

Det kan blandt andet være:

·       Arbejdsgiver
·       Forsyningsselskaber
·       Tandlæge
·       Elselskab
·       Foreninger du er medlem af
·       Forsikringsselskaber
·       Fagforening og a-kasse
·       Pensionsselskab
·       Avisabonnement eller andre abonnementer

Husk at aflæse el, gas, vand og varme

Når du giver besked om flytningen til dine forsyningsselskaber, er det vigtigt, at du også noterer eller tager et billede af dine målere for el, vand, gas og varme og laver en flytteopgørelse hos hvert enkelt forsyningsselskab.

Det kan godt være, at forsyningsselskaberne fjernaflæser målerne, men det er godt for dig at have dokumentation for dit forbrug på din gamle bopæl.

Det er også vigtigt at aflæse målerne, når du flytter ind i din nye bolig, så du har dokumentation for, hvad der var brugt, da du flyttede ind, så du ikke kommer til at betale for den tidligere ejers forbrug.

Ny læge og sygesikringskort efter flytning

Når du melder flytning via borger.dk, får du også mulighed for gratis at vælge ny læge, hvis du:

·       Bor i hovedstadsområdet og flytter 5 km væk fra din nuværende læge.
·       Flytter mere end 15 km væk fra din nuværende læge og ikke bor i hovedstadsområdet.

Når du er flyttet og har skiftet læge, får du nyt sygesikringskort med posten. Husk, at du også kan downloade appen Sundhedskortet og opbevare dit sygesikringsbevis på din telefon.

Hvad gør jeg med internet, tv og medielicens?

Internet
Boligsiden har lavet en integration med tjekditnet.dk, så du på alle boliger til salg på Boligsiden kan se, hvilken forbindelse du kan få på den pågældende adresse. På den måde kan du få et overblik over mulige forbindelser, allerede inden du overvejer at købe. Vi har også en liste over internet udbydere.

Har du ikke tjekket op på internetmulighederne, inden du købte, kan du på tjekditnet.dk slå adressen op og se, hvilke internetmuligheder du har.

TV
Du kan på de fleste af tv-udbydernes hjemmesider se, hvilket tv-signal du kan få ind på adressen.

Medielicens
Din medielicens følger med, når du flytter til en ny adresse. Flytter du sammen med dine forældre, din kæreste eller ægtefælle, kan du afmelde din medielicens hos DR.

Hvad koster flyttekasser?

Du kan snildt få 10 flyttekasser for under 100 kroner, hvis du køber dem i f.eks. Røverkøb, Harald Nyborg, Silvan og Jem & Fix, men vil du beskytte dine ejendele godt, kan det være en god ide at købe nogle kasser, der er tykkere i pappet. Se en liste over byggemarkeder.

Du kan få 10 flyttekasser i professionel kvalitet, som flyttefirmaerne kalder det, til omkring 250-300 kroner.

Hvad koster flyttefirma?

Det varierer meget, hvad det koster at hyre et flyttefirma, for de udregner typisk deres priser efter, hvor du skal flytte fra, hvor du skal flytte til, om du skal flytte ind i en opgang med mange trapper, hvor meget flyttegods du har osv.

Du kan med fordel se vores liste over flyttefirmaer.

Hav styr på dine forsikringer

Det er afgørende, at du har styr på dine forsikringer fra den dag, du flytter ind. Derfor bør du kontakte dit forsikringsselskab, inden du flytter for at sikre dig, at din indboforsikring også dækker på din nye adresse.

Det kan nemlig godt være, at du er nødt til at foretage ændringer i dine forsikring, når du flytter. Måske flytter du fra en type bolig til en anden eller til en anden kommune, så forsikringsselskabet takserer din præmie anderledes. Det kan også være, du er flyttet sammen med nogen, og at I nu har brug for en fælles forsikring.

Sådan skal du forholde dig til Skat

Når du flytter, bør du forholde dig til din forskudsopgørelse. Der kan nemlig være en række scenarier, der har betydning for din skatteindbetaling. Det kan for eksempel være:

·       Ny bolig: Har du købt en ny bolig, skal dit rentefradrag ændres på grund af større eller mindre gæld.
·       Ny kommune: Hvis du flytter til en ny kommune kan din ejendomsskat og din grundskyld være forandret.
·       Nyt kørselsfradrag: Der kan være blevet kortere eller længere til dit arbejde, så du derfor skal have ændret dit kørselsfradrag.

Når du flytter til udlandet

Der er mange ting, du skal være opmærksom på, når du flytter til udlandet. Og der er forskellige regler og scenarier alt efter, hvor du flytter hen, og hvor længe du skal være væk.

Borger.dk har lavet en udførlig guide til dig, der skal flytte til udlandet. Her kan du selv udfylde spørgsmålene og få de svar, der passer til lige præcis din situation.

Alarm til hjemmet?

Når du flytter til et nyt område skal du overveje om du skal have alarm på huset. Du finder vores oversigt over alarm udbydere her. Vælg alarm til hjemmet.