Det bliver både hurtigere og billigere at skifte bolig, når det nye digitale system til tinglysning i dag har premiere. Dansk Ejendomsmæglerforening mener, systemet er et ”kæmpe skridt fremad”.
70 millioner papirdokumenter er i de seneste måneder blevet scannet på de danske tinglysningskontorer og lagt ind i en central database.
Så der har været tryk på op til dagens premiere på det nye digitale system til tinglysning. Systemet betyder et farvel til alt papir – pantebreve, papir-skøder, servitutter og så videre. Fremover vil alle ’originaldokumenter’ være digitale og blive opbevaret i et digitalt arkiv hos Tinglysningsretten.
De gammelkendte tinglysningskontorer lukker dermed også, og det hele bliver fremover styret fra Tinglysningsretten i Hobro. Så nu er det slut med at sende breve til og fra Tinglysningsretten.
Alle får mulighed for at anmelde dokumenter til tinglysning – direkte via internettet. Og i stedet for at sætte en underskrift med kuglepen skal dokumenterne fremover underskrives med digital signatur.
Første system i Europa
Systemet er det første af sin art i Europa, og der er ifølge Dansk Ejendomsmæglerforening (DE) tale om intet mindre end en revolution.
”Ejerskifte bliver noget billigere og hurtigere end hidtil – det er den ultrakorte version”, siger formand i DE Steen Winther-Petersen.
”Det tager lidt tid, inden det fungerer helt. Men det er et kæmpe skridt fremad. På sigt vil det give besparelser i finansieringsomkostningerne”, mener ejendomsmæglernes formand.
Han peger på, at ekspeditionstiden bliver langt kortere, for selv om tinglysningsloven i dag siger, at ejerskiftet skal være tinglyst inden for 10 dage, har det ikke altid været muligt at ekspedere alle sager inden for den tidsramme.
”Når der er blevet gennemført mange handler på kort tid, er der opstået flaskehalse i systemet, og i visse tilfælde har det taget flere uger at få sin tinglysning igennem”, siger Steen Winther-Petersen og fortsætter:
”Så har man været nødt til at låne i banksektoren, som jo almindeligvis også kræver sikkerhed. Det er besværligt, og det slipper man nu for.”
Når man fremover handler bolig vil ejendomsmægleren sørge for den direkte digitale registrering i det offentlige system. Når sælger sætter sin ejendom til salg, optager ejendomsmægleren nemlig alle oplysninger på boligen i sit system.
Køber bør også få en rådgiver
I omkring 80 procent af tilfældene vil tinglysningen ske omgående uden problemer, men hver femte overdragelse af en ejendom vil være så kompliceret, at den skal behandles manuelt af en advokat. Under alle omstændigheder anbefaler Dansk Ejendomsmæglerforening, at der altid er to rådgivere på et ejendomssalg.
”Ud over sælgers ejendomsmægler, anbefaler vi, at også køber tager sin egen mægler som rådgiver. Men i omkring 20 procent af handlerne vil der være forhold gældende, som gør, at køber bør få advokatbistand til handlen”, siger Steen Winther-Petersen.
For langt de fleste af os vil bolighandlen imidlertid være ligetil; og den digitale registrering kan derfor ske omgående. Dermed bliver det altså i mange tilfælde også billigere at finansiere boligen.
I alt udgør alle tinglysningsdokumenter hvert år cirka 3,5 millioner dokumenter. Op imod 80 procent af disse forventes fremover blive tinglyst automatisk.