Forbrugeren står først i nye tilstandsrapporter

Indblik er i denne uge skrevet af Per Bie, der administrerende direktør Danbolig.
Skrevet af Indblik-forfatter
GEM ARTIKEL    Indblik i Boligmarkedet   16. november 2020   ·   3 MIN

Indblik er i denne uge skrevet af Per Bie, der er administrerende direktør i Danbolig.

Ja, de har fået skæld ud. De har været lang tid undervejs. Og nej, alt er ikke perfekt. Men de nye tilstandsrapporter, der blev indført 1. oktober i år, er i sidste ende en gave til både købere og sælgere på boligmarkedet.

Fordelene ligger først og fremmest i det mere enkle og gennemskuelige udtryk, rapporterne nu får. K1, K2 og K3 og de ofte lidt tekniske og knudrede beskrivelser, der fulgte med de gamle rapporter, er væk og erstattet af et mere forståeligt farvekodesystem.

De nye rapporter – som kommer i ny indpakning og med nyt indhold – bliver samtidig mere tilgængelige og letlæselige. De giver et bedre indblik i husets tilstand og et klarere overblik over, hvor meget der skal lægges til side til renovering på den korte og lange bane.

Fire farver erstatter K´erne

Ja – danskerne havde lært K’erne at kende, nærmest på trods af deres ikke særligt oplagte konstruktion. Men sandheden var og er også, at kategorierne var brede og upræcise, og at de faglige termer i rapporterne kunne være svære at forstå for forbrugerne.

I stedet tager de nye rapporter udgangspunkt i mere letforståelige standardbeskrivelser, som den bygningssagkyndige kan supplere. Samtidig skiftes den gamle K-skala ud med et farvekodesystem, der er let af aflæse og afkode.

Kritiske skader og fejl, som straks skal udbedres, er røde. Gul farve fortæller, at skaderne er alvorlige, men godt kan vente et par år. Mindre alvorlige skader er grå, mens de skader, der kræver et mere specialiseret tjek, er sorte.

Enkelt at afkode

De nye tilstandsrapporter skaber rene linjer – både for køberne, men så sandelig også for sælgerne. Formålet er, at det skal være nemmere at gennemskue boligens øjeblikkelige tilstand og mere præcist kunne vurdere, hvor hurtigt og hvor meget der skal sættes af i budgettet til renoveringer.

Enkle men korrekte forklaringer guider både sælger – og selvfølgelig især køber – gennem rapporten. Man skal ikke længere være garvet husjæger med bunker af tilstandsrapporter på skrivebordet, før man har knækket tilstands-koden.

Samtidig tilføjes et samlende, digitalt element for både tilstandsrapporter og elinstallationsrapporter – Husweb – som afløser to tidligere systemer, der har udtjent deres værnepligt. På Husweb kan forbrugerne tilgå deres rapporter digitalt og få dem forklaret i ord, billeder og video.

Tilvænning og tilpasning

De nye tilstandsrapporter byder på mange nye tiltag, men forbrugernes retsstilling i forhold til tegning af ejerskifteforsikringer bliver der ikke rokket ved. Fejl og skader vil fortsat blive vurderet ud fra samme retningslinjer som hidtil. Forbrugerne er dermed sikret samme vilkår i fremtiden.

Som det er med tiltag i den her størrelsesorden, følger der naturligvis også en indkøringsperiode med. Alt nyt kræver tilvænning og tilpasning. Markedets professionelle aktører skal overgå til et nyt rapporteringssystem og købere, der har været på boligmarkedet før, skal vænne sig til det nye indhold.

Tilbage står, at de nye rapporter er lettere at læse og forstå. At de giver både købere og sælgere et klarere grundlag at navigere ud fra. Og at hensynet til forbrugerne nu er rykket helt frem i bussen og står først i de nye tilstandsrapporter.