Den høje kadence på boligmarkedet bringes videre ind i efteråret

Der bliver fortsat solgt mange boliger, ligesom der også kommer mange nye boliger til salg, viser nye ugetal fra Boligsiden. Foto: Boligsiden

Nye ugetal fra Boligsiden viser, at der fortsat er fart på boligsalget, ligesom sælgelystne boligejere også melder sig i stor stil på boligmarkedet. Dermed fortsætter den livlige aktivitet ind i årets første efterårsmåned.

De seneste uger har budt på livlig aktivitet på boligmarkedet. Både antallet af solgte boliger og nye sælgere har ligget på et højt niveau sammenlignet med tidligere år. Men dog ikke på et så højt niveau, som det var tilfældet under de forskellige coronanedlukninger.

Ser vi isoleret på udviklingen i sidste uge er status, at der blev solgt i alt 1.965 boliger. Det er et lille fald på 2,2 procent sammenlignet med ugen før. Til gengæld er der kommet 2.523 nye boliger til salg, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til ugen inden.

”Vi ser en vedvarende høj aktivitet på boligmarkedet, og selvom der sker udsving fra uge til uge, har både boligsalget såvel som antallet af nye sælgere ligget på et stabilt, højt niveau igennem de seneste fire uger. Det er især salget af villaer og rækkehuse, der rykker på sig, ligesom det også er denne boligtype, som der sættes rigtig mange til salg af,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.

Udbuddet stiger igen efter kortvarigt knæk i sidste uge

De mange nye sælgere kan ses på det samlede antal boliger til salg. For det steg i sidste uge til 41.325 boliger til salg. Det er første gang siden udgangen af 2020, at det samlede udbud ligger så højt.

”Lige nu lader det til, at boligmarkedet kører på et jævnt, højt niveau, som dog ikke er lige så højt, som under corona,” siger Birgit Daetz og tilføjer:

”Men i takt med, at der fortsat sælges mange boliger, er det positivt, at vi nu også ser rigtig mange nye boliger til salg, der sikrer, at det samlede udbud ikke drænes yderligere. I stedet ser vi igen en lille stigning, hvilket giver køberne flere valgmuligheder. Det er vigtigt i forhold til at sikre en balance mellem salg og udbud.”