Det er på vore handlinger, vi vil blive bedømt

Indblik er i denne uge skrevet af Peter J. Mattsen, direktør i Nykredit Mægler, Nybolig & Estate.

Som fast klummeskribent her på Boligsiden skriver jeg typisk om vigtige og alvorlige emner, som har betydning for mange mennesker. Men det er dog aldrig emner, der handler om liv og død og som omfatter hele verden. Men sådan er det desværre nu.

Når jeg i disse dage tænder for mit tv eller bladrer i min avis, handler de fleste historier om tal, men desværre er det tal på smittede og døde som følge af Corona-virussen og lande og institutioner, der lukkes ned.

Det er ufattelig tragisk. Og nu er vi i en situation, hvor samfundet må tage meget radikale midler i brug for at undgå, at smitten spredes.

Jeg mindes ikke i mit liv, at en pandemi er blevet dækket så intensivt som den aktuelle Corona-virus. Men det giver mening, når hele verden er påvirket af den, og vi hver dag hører om nye smittede og døde.

Virus rammer også boligmarkedet

Når Corona-virussen rammer os alle, enten fysisk eller i form af restriktioner og indskrænkning af ens udfoldelsesmuligheder, rammer den selvfølgelig også boligmarkedet.

Som mæglerkæde med over tusind medarbejdere, der hver dag møder forventningsfulde kunder, som leder efter en ny bolig, eller som gerne vil af med den, de ejer, stiller det også særlige krav til os.

Selvfølgelig følger vi myndighedernes anbefalinger og påbud minutiøst, vasker og spritter hænder, undlader at give hånd, undgår at mødes i større grupper. Men boligmarkedet er samtidige – ligesom mange andre markeder – vitalt for dansk økonomi.

Flyselskaber og koncertarrangører må lide afsindige økonomiske tab, hvilket er dybt beklageligt. Men krisen kan også komme til at påføre voldsomme skader på mange andre virksomheder og brancher. Heriblandt boligmarkedet, hvor man kan forestille sig et scenarium, hvor det ikke længere er muligt at mødes for at gennemføre en bolighandel.

Sker det, kommer det til at påvirke samfundet yderligere, fordi mange virksomheder og professioner leverer deres ydelser til boligejerne i forbindelse med, op til og efter en handel.

Vi må hjælpe hinanden

Heldigvis har vi i dag digitale muligheder, som vi ikke har haft under tidligere sygdomsudbrud. Vi kan skype og facetime, når vi skal fremvise eller vurdere en bolig. Det er selvfølgelig ikke det samme som at være der selv, men det er dog et alternativ.

Vi har allerede mæglere, der er begyndt at bruge digital teknologi til at hjælpe de kunder, som ikke er trygge ved at mødes fysisk.

Et samfund måles på sin evne til at stå sammen og hjælpe hinanden, når det virkelig gælder. Og det gør vi i Danmark. Mange ting kan sættes på stand by, deriblandt en bolighandel. Og det vil også ske.

Jeg håber og tror på, at denne krise vil gøre vores fællesskab endnu stærkere, når vi engang kommer ud på den anden side.

Find mere om