Tilstandsrapporten får huskøberne til at stille spørgsmål

Foto: Boligsiden

Knap halvdelen svarer i en brugerundersøgelse blandt brugerne på Boligsiden.dk, at tilstandsrapporten er den del af salgsopstillingen, der giver anledning til flest spørgsmål.

Når boligkøberne graver sig ned i salgsopstillingerne, er der et enkelt område, der næste altid får spørgsmålene til at stille sig i kø. I en undersøgelse blandt brugerne på Boligsiden.dk svarer 43 procent, at det er tilstandsrapporten, der giver anledning til flest spørgsmål i salgsopstillingen. De nye ejerudgifter får 17 procent til at undre sig, og 14 procent stiller spørgsmål til servitutter og byrder. Boligskatter, finansieringsforslag og forsikringer får kun sjældent spørgsmål til at opstå.

”Mange boligkøbere lægger meget vægt på tilstandsrapporten, der også er et godt værktøj til at afkode helbredet på den bolig, man har i kikkerten. Og det er kun godt, at den rejser spørgsmål, der kan starte en dialog om boligens stand, og hvordan den kan forbedres, eller om den skal udløse et nedslag i prisen”, siger kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk, Birgit Daetz.

Noget af det, der kan forvirre især nye boligkøbere, er betydningen af K1, K2 og K3-markeringerne i tilstandsrapporten. ”Da vi startede med at se på huse, var jeg meget opmærksom på K3’erne i tilstandsrapporten, men jeg fandt hurtigt ud af, at det fx bare kan dække over en revnet flise i badeværelset. Men hvis tilstandsrapporten fx nævner fugt i kælderen, er det klart, at jeg vil spørge ind til, hvor meget fugt der er tale om”, siger huskøber Karen Møller Christensen.

LÆS OGSÅ: Guide: Hvad er en tilstandsrapport?

Find mere om