Her er det, der får potentielle købere til at springe fra

Foto: Boligsiden

Der er meget, der skal gå op i en højere enhed, når huset er sat til salg og skal præsenteres for potentielle købere. Men nogle ting er vigtigere end andre – og noget får decideret filmen til at knække for de håbefulde købere. Læs her, hvilke ting der afskrækker mest.

Når potentielle købere kommer til fremvisning, er det ikke kun boligens udseende, faciliteter og ruminddeling, de kigger på. Det samlede indtryk af boligens stand spiller en stor rolle, når vi udser os vores fremtidige hjem. Og der er især nogle ting, der bare skal spille, hvis ikke man som køber skal miste interessen helt. Boligsiden har foretaget en brugerundersøgelse, der kigger nærmere på de syndere, der får flest af os til at dreje om på hælen og tage videre til næste fremvisning.

Lugt, rod og støv i hjørnerne

Nogle fejl og mangler er til at bære over med og er nemme for køber at forestille sig en løsning på. Men så er der også de mangler, der hurtigt tager fokus fra boligens kvaliteter og kommer til at virke altoverskyggende. Heriblandt er misligholdelse den absolut værste synder, som har fået hele 33 procent af Boligsidens brugere til at miste interessen for en bolig. Næstefter kommer lugt, som har været skyld i, at ikke mindre end 25 procent er sprunget fra. Flere specificerer endda, at især lugten af røg har været den afgørende faktor ved fravalget af en bolig.

Men det kan også være mindre ting endnu, der får køberne til at rynke på næsen. Henholdsvis 15 og 18 procent svarer nemlig, at et rodet eller beskidt hjem har været nok til at afskrække dem. Kun 5,4 % af de adspurgte svarer, at de aldrig har mistet interessen for en bolig efter en fremvisning.

Det er altså aldrig spildt energi at svinge støvsugeren, banke sofapuderne eller slå græsset før en fremvisning. Mindre istandsættelser eller vedligeholdelsesmæssige gøremål såsom kalkfjerning og færdiggørelse af malerarbejde er bestemt heller ikke nogen dårlig investering, hvis man gerne vil have sin bolig til overordnet set at fremstå velholdt.

”Et godt førstehåndsindtryk er altafgørende, når en bolig skal sælges. Tager boligen sig godt ud og er der pænt, rent og indbydende, vil det i langt de fleste tilfælde påvirke både salgspris og salgstid positivt”, siger Birgitte Vosper, der ejer virksomheden, Busy Bees, som specialiserer sig i netop at klargøre boliger til hurtigere salg.

Ærlighed betaler sig

Selvom det er konkrete ting som dårlig stand og lugt, der bliver tungen på vægtskålen, når folk springer fra, bliver det af mange specificeret, at det ofte er sammenhængen mellem boligbillederne, de har set på nettet, og virkeligheden, der i første omgang skuffer.

”Billederne af boligen er det, der trækker købere til i allerførste omgang, men flotte billeder falder til jorden, hvis virkeligheden ikke kan følge med. Har man fx brugt gamle billeder i boligannoncen, hvor boligen fremstår i en bedre stand, end den egentlig er, kan køberne blive skuffede, når de kommer til fremvisning. Man skal ikke være bange for at kalde en spade for en spade og vise, at boligen trænger til en kærlig hånd. Mange er helt klar på at købe en bolig, der kræver noget renovering, så længe prisen svarer til boligens stand”, siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør for Boligsiden.dk

Sådan gjorde vi:

På Boligsiden stillede vi i perioden 28. august – 1. september 2015 spørgsmålet: ”Har du mistet interessen for en bolig efter en fremvisning, fordi boligen:”, 921 svarede, og svarene fordelte sig sådan her:

Find mere om