Spørgsmål og svar til Tilfredshedsmåling

Hvad er tilfredshedsmålingen, og hvorfor har vi den?
Find Mægler viser, hvordan mæglerne klarer sig ud fra objektive nøgletal, såsom antal solgte boliger, boliger til salg og gennemsnitlig pris. Oplysningerne giver et indblik i ejendomsmæglerbranchen og øger gennemsigtigheden på boligmarkedet.

For yderligere at give forbrugerne de bedste forudsætninger for at vælge ejendomsmægler, er der også en sektion med resultatet af en tilfredshedsmåling i Find Mægler. Mæglerbranchen har selv været med til at sammensætte spørgsmålene, der går på sælger og købers subjektive vurdering af mægleren og oplevelse af handelsforløbet.

Hvordan forløber tilfredshedsmålingen?
Når en sag bliver oprettet og sendt til Boligsiden, kan ejendomsmægleren indsende sælgers e-mailadresse, forudsat at denne har indhentet samtykke til videregivelse. Når mægleren har fundet en køber, og handlen er i hus, sender han eller hun også købers e-mailadresse fra sit mæglersystem, når samtykket hertil er indhentet. E-mailen indeholder blandt andet oplysning om, hvem der er mægler, boligens beliggenhed og om man er sælger eller køber. Der er også smileys, som tydeliggør, om man er meget tilfreds eller ej.

Boligsiden er afsender på e-mailen, der bliver sendt i samarbejde med et anerkendt analyseinstitut.

Trin for trin ser processen sådan ud:

  1. Boligen sættes til salg. Allerede her kan mægler registrere en e-mailadresse på sælger.
  2. Når købsaftalen er underskrevet af begge parter, dvs. når boligen er solgt, kan mægler også registrere købers e-mailadresse. Det er fra dette tidspunkt, at sagens e-mailadresser, eller mangel på samme, påvirker mæglerens udsendelsesrate på Find Mægler.
  3. E-mail med link til spørgeskemaet sendes ud til sælger og køber senest 17 dage efter salget, dog typisk mellem 10-14 dage efter.
  4. Reageres der ikke på den først udsendte e-mail, udsendes der en rykker to uger senere efter modtagelsen af den første e-mail.
  5. En anden rykker udsendes to uger efter igen, hvis der ikke bliver reageret på første rykker.
  6. Er spørgeskemaet ikke blevet besvaret, foretager Boligsiden sig ikke yderligere.

Hvornår bliver sælger og køber spurgt?
Når en bolig bliver handlet, bliver der sendt en mail til sælger og køber den efterfølgende mandag – eller senest 17 dage efter, at handlen er underskrevet.

Hvor mange gange kan jeg besvare spørgeskemaet?
Det er kun muligt at gennemføre besvarelsen en gang.

Hvad kan jeg sammenholde mine resultater med?
På oversigten under faneblandet ”Tilfredshedsmåling” kan du se gennemsnittet af dine svar, men du kan også se gennemsnittet for mæglerne i dit område, som er defineret ud fra gennemsnittet i din landsdel.

Hvordan får de bolighandlende en mail?
I forbindelse med bolighandlen skal ejendomsmægleren indhente e-mailadressen fra sælger og køber. Det er den e-mailadresse, ejendomsmægleren indtaster i sit mæglersystem, som vil blive anvendt.

Hvilke spørgsmål er der stillet?
Du kan se spørgsmålene ved at holde musen hen over overskriften på de enkelte kolonner i oversigten.

Hvad betyder det lille K?
De, der svarer på undersøgelsen, har mulighed for at skrive en kommentar til deres mægler. Denne kommentar kan kun ses af den konkrete mægler, der kan se kommentaren ved at holde musen over K’et.

Hvis mægleren overtræder ovenstående, har Boligsiden ret til at begrænse adgang til data.

Hvad vises på Boligsiden?
Boligsiden viser den gennemsnitlige anbefalingsrate for sælgere, der har handlet det seneste år og besvaret spørgeskemaet.